توسعه و تجهیز آزمایشگاه تخصصی پزشکی و آزمایشگاهی

با توجه به گسترش صنعت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در چند سال اخیر در کشور و نیاز به آزمون این تجهیزات بر اساس استانداردهای بین المللی و ملی مربوط به آن ها، نیاز به این نوع آزمایشگاه ها در کشور بیش از پیش احساس می شود. از آنجا که تجهیزات آزمون مورد نیاز در این استاندادرها بسیار خاص می باشند و در بازارهای مربوط به تجهیزات الکتریکی و مکانیکی قابل پیدا شدن نیستند، لذا متقاضیان تاسیس این آزمایشگاه ها نیاز به استفاده از نظرات تخصصی افراد مسلط به تحقیق و توسعه تجهیزات آزمون در این آزمایشگاه ها دارند.

با توجه به اینکه آزمایشگاه های فعال در زمینه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی باید بر اساس ضوابط استاندارد ISO/IEC 17025 عمل نمایند لذا تجهیزات مورد استفاده در این آزمایشگاه ها باید کاملاً مطابق با استانداردهای مورد نظر برای هر محصول باشند و حتی نمی توان از تجهیزات مشابه در حوزه های دیگر برای آزمون استفاده کرد چون تجهیزات پزشکی به دلیل تماس مستقیم یا غیر مستقیم با بیمار باید حفاظت های ویژه ای داشته باشند که آزمون کردن این حفاظت های ویژه تجهیزات خاصی را می طلبد.

بسیاری از این تجهیزات قابل خریدن در بازارها نیستند و باید طبق نقشه های موجود در استانداردهای مرتبط با آن ها ساخته شده و مورد استفاده قرار گیرند که این طراحی ها و ساخت نیازمند دانش و تجربه فراوان در این زمینه می باشد. تجهیزاتی هم که قابل خرید می باشند تامین کنندگان خاصی در دنیا مثل کمپانی FLUKE دارند که این تجهیزات را کاملاً مطابق با استانداردهای روز مهندسی پزشکی می سازند.

دپارتمان مشاوره مجموعه کیفیت گستر سبز آماده خدمت رسانی در این زمینه به متقاضیان تاسیس آزمایشگاه های تخصصی پزشکی و آزمایشگاهی می باشد. همچنین این دپاتمان می تواند در زمینه اخذ ISO/IEC 17025 نیز مشاوره ارائه نماید. آزمایشگاه های تجهیز شده در این زمینه می توانند به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد ایران و سازمان غذا دارو وزارت بهداشت فعالیت نمایند.

متقاضیان می توانند برای ثبت درخواست مشاوره در قسمت ورود درخواست خود را ثبت کرده و یا با شماره تماس های ذکر شده در قسمت مرکز تماس، ارتباط حاصل فرمایند.

در زیر لینک سایت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد، آمده است:

http://isiri.gov.ir/portal/home/

http://imed.ir/

فهرست